Wielu kierowców zastanawia nad tankowaniem benzyny o wyższej jakości. Reklamy promujące paliwa premium zachęcają do tankowania lepszego paliwa, czyli benzyny o wyższej liczbie oktanów. Aby odpowiedzieć na pytanie jaki rodzaj paliwa jest lepszy dla danej marki samochodu, należy najpierw odpowiedzieć na pytanie co oznaczają te liczby 95 i 98 za przekreślonymi literami PB, które z kolei oznaczają benzynę bezołowiową.
A więc liczba ta oznacza liczbę oktanowej badawczej benzyny, która określa ilość izooktanu w mieszaninie paliwa wzorcowego, określonego podczas wyznaczania, w warunkach laboratoryjnych odporności paliwa na spalanie stukowe. Teoretycznie wyższa liczba oktanowa benzyny oznacza redukcję spalania paliwa oraz poprawienie osiągów naszego samochodu. Producenci paliw zapewniają zysk z tankowania benzyny o wyższej liczbie oktanowej rzędu kilku procent w jednym i drugim przypadku.
Jeśli chodzi o uzyskanie lepszych osiągów samochodu to można je zaobserwować najbardziej w samochodach z wysokim stopniem sprężania, z turbodoładowaniem lub w tych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Teoretycznie można pokonać więcej kilometrów na jednym baku przy tankowania Pb98. Jednakże gwarancje lepszych osiągów samochodu jak i dalszy zasięg na jednym baku przy tankowaniu paliwa o wyższej liczbie oktanowej mamy tylko wtedy, jeżeli producent samochodu zaleca tankowanie PB98.
W starszych samochodach, które nie mają seryjnie montowanego czujnika spalania stukowego po zatankowaniu PB98 można usłyszeć metaliczny dźwięk spod maski samochodu. Zjawisko to zostaje zniwelowane w samochodach nowszej generacji, które koryguje kąt wyprzedzenia zapłonu. Kolejnym problemem występującym w samochodach starszych jest to, iż paliwo PB98 zawiera dodatki czyszczące powodując usuwanie osadów i zabrudzeń, które jednocześnie zapewniają w starych silnikach ich szczelność. Ze względu właśnie na właściwości czyszczące tego paliwa, może się okazać, iż wkrótce starszy silnik będzie wymagał remontu.
Główną różnicą między paliwami premium oferowanymi na stacjach BP, Shell, Lotos czy Orlen to dodatki uszlachetniające. Dodatkami tymi są zazwyczaj środki smarne, które konserwują silnik od środka. Ma to korzystny wpływ na pracę silnika oraz jego żywotność, gdyż środki te mają również własności antykorozyjne.
Wniosek z przedstawionych zalet oraz wad paliwa o wyższej liczbie oktanowej jest taki, iż należy tankować nim samochody jedynie nowszej generacji lub najlepiej samochody, których producenci zalecają ten rodzaj paliwa. Należy również uwzględnić, iż tankowanie paliw premium bardziej przyczynia się do poprawy pracy i żywotności silnika niż do zwiększenia osiągów samochodu.